Inhalt; Dank; I Einführung; 1 Thema und Fragestellungen; 2 Theoretische und methodische Verortung; 2.1 Zwischen Vergleich und Verflechtungsgeschichte; 2.2 Erinnerungskultur und Landschaft; 2.2.1 Erinnerungsorte; 2.2.2 Erinnerungsrituale; 3 Vorbemerkungen zu Orthographie und Anonymisierungen; 4 Historische Dimensionen; 4.1 Zur Einführung in die Region: Die Situation vor dem Krieg; 4.2 Der Krieg von 1904-1908 und die Nachkriegszeit; 4.3 Die Aufteilung des Landes bis 1990; 4.4 Entwicklungen seit der Unabhängigkeit; 5 Die Region heute: Sprachgemeinschaften und lokale Akteure
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In 1885, the Berlin pathologist Rudolf Virchow presented three human skeletons from the colony of German South West Africa to the Berlin Society for Anthropology, Ethnology and Prehistory. The remains had been looted from a grave by a young German scientist, Waldemar Belck, who was a member of the second Lüderitz expedition and took part in the occupation of colonial territory. In an attempt to re-individualise and re-humanise these human remains, which were anonymised in the course of their appropriation by Western science, the authors consult not only the colonial archive, but also contemporary oral history in Namibia. This allows for a detailed reconstruction of the social and political contexts of the deaths of the three men, named Jacobus Hendrick, Jacobus !Garisib and Oantab, and of Belck's grave robbery, for an analysis of how the remains were turned into scientific objects by German science and institutions, as well as for an establishment of topographical and genealogical links with the Namibian present. Based on these findings, claims for the restitution of African human remains from German institutions cannot any longer be regarded as a contemporary phenomenon only but must be understood as part of an African tradition of resistance against Western colonial and scientific practices.
The history of museums is closely connected not only with the history of collecting and collections, but also with the history of science and humanities. Collections and exhibitions reflect scientific theory and scholarly practice, and in turn shape them. Hence, museums transmit and disseminate, yet also produce knowledge. On the one hand, they visualise and stabilise orders of knowledge through assembling, classifying and fixing objects in exhibitions; on the other hand, new academic paradigms and political changes lead to rearrangements of facts and artefacts in museum storerooms and displays. This volume brings together case studies from various historical and cultural contexts that illuminate such dynamics. Its point of departure is transcultural collections and exhibitions such as cabinets of curiosities and ethnographic collections, whose attempts to inventorise and display the world testify to the desire for, but also the difficulties in establishing and maintaining orders of knowledge. A particular focus is on transformative moments in the history of museums, in particular on the early 1900s, when science and technology museums were established, and on more recent times, which have seen the refurbishment of numerous art and ethnographic museums.
Der deutsche Kolonialismus fand nicht nur in Übersee oder in den »Kolonialmetropolen« des Deutschen Reiches wie Berlin oder Hamburg statt, auch in Köln war die Kolonialbewegung sehr aktiv. Zahlreiche Kölner Familien und Unternehmen waren am »kolonialen Projekt« beteiligt. Pompös inszenierte Großveranstaltungen, koloniale Ausstellungen und die beliebten Völkerschauen zogen die Bürger an. Bürgervereine, Wissenschaftler und Missionsgesellschaften beschäftigten sich mit kolonialen Themen und auch im Kölner Karneval wurden diese immer wieder in Szene gesetzt. Der Verlust der Kolonien 1918 stellte keinesfalls das Ende dieser Bewegung dar – im Gegenteil. Diesen bisher vernachlässigten Teil der Kölner Geschichte arbeitet der Sammelband in 40 reich bebilderten Beiträgen aus Politik, Wirtschaft, Wissenschaft, Mission, Kultur und Diaspora auf. Er zeigt ein komplexes Bild einer Epoche Kölner, deutscher und transnationaler Geschichte, die oftmals vergessen oder verdrängt wurde.
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